Pelan ini terdiri daripada 3 peringkat gelombang utama:
- Gelombang 1 (2013 - 2015)
Mengubah sistem dengan menyokong guru dan memberikan tumpuan kepada kemahiran utama. - Gelomabng 2 (2016 - 2020)
Memacu peningkatan sistem - Gelombang 3 (2021 - 2025)
Menganjak ke arah kecemerlangan melalui peningkatan keluwesan operasi
5 Aspirasi sitem ini ialah:
- Akses
100% enrolmen merentas semua peringkat pendidikan daripada Prasekolah hingga menengah atas menjelang tahun 2020. - Kualiti
Negara dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran Antarabangsa seperti PISA dan TIMSS dalam tempoh 15 tahun. - Ekuiti
50% Pengurangan dalam jurang pencapaian yang menawarkan perkongisan pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian. - Perpaduan
Sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian. - Kecekapan
Sistem yang memaksimumkan keberhasilan murid mengikut peruntukan sedia ada.
Melalui pelan ini, setiap murid dijangka akan mempunyai 6 aspirasi utama, iaitu:
- Pengetahuan
- Kemahiran berfikir
- Kemahiran memimpin
- Kemahiran dwibahasa
- Etika dan kerohanian
- Identiti nasional
14 inisiatif dalam menjayakan pelan ini ialah:
- Memaksimakan keberhasilan murid bagi setiap RM yang dibelanjakan (penjajaran)
- Piagam guru
- Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
- Peningkatan kemahiran guru dan murid dalam Trends In International Mathematics and Science (TIMSS) dan Programme International Student Assessment (PISA).
- LINUS
- Standard garis aras infrastruktur.
- Program Transformasi Daerah (DTP)
- Enrolmen prasekolah
- Penglibatan ibubapa dan komuniti
- Pengukuhan fungsi teras organisasi dan penstrukturan semula KPM.
- Transformasi Pendidikan Vokasional
- 1BestariNet
- Program Peningkatan Profisiensi Guru Bahasa Inggeris
- Piagam Pemimpin Sekolah
11 Anjakan utama dalam memperkasakan PPPM
- Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
- Memastikan setiap murid menguasai kemahiran dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dan digalakkan mempelajari bahasa tambahan.
- Melahirkan rakyat yang menghayati nilai.
- Mentransformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan.
- Memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
- Mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan.
- Menfaatkan ICT bagi menigkatkan kualiti pembelajran di Malaysia.
- Mentranformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian Kementerian.
- Bekerjasama dengan ibubapa, komuniti, dan sektor swasta secara meluas.
- Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
- Meningkat ketelusan untuk kebertanggungjawaban awam secara langsung.
No comments:
Post a Comment